Om webbplatsen | Kontakt

Bankerna krånglar och försvårar för konsumenten vid IT bedrägerier

Det är inte den bästa support man får från sin kontokortsbank när man råkar ut för skojare på nätet. Ett enkelt köp på nätet med kort upprepas fastän kortägaren inte beställt en omgång till av produkten. Fastän köpet skett utomlands ska man polisanmäla och krångla fastän polisen aldrig kommer att lyfta en hand för att lösa utnyttjandet. Det måste ju vara kortägaren som kan stoppa ett köp utan att det måste gå till ett fullbordat brott. All tid som det tar gör att köpet går igenom och bedragaren når sitt mål med bedrägeriet. Det måste ju vara en vinst att kunna undvika att ett brott uppstår. Jag blev inte imponerad av IKANO bankens hantering av mitt kort. Det blev ett fullbordat brott istället för ett försök, jag trodde vi hade som politik i det här landet att kunna avstyra brott och inte låta de gå mot fullbordan. Det är dags att uppgradera kunskaperna om kortbrott och effektivisera strategin för att få bort dem. Nuvarande policy ger skurkarna företräde framför en seriös bankkund. Se upp när du betalar något på nätet med kort och koden på baksidan av kortet. Du möts av inkompetens och kan inte avstyra ett illegalt avdrag på ditt kort och ett brott. Polisen verkar heller inte vara på bettet. Här behövs en ny polisenhet för IT brott.

Lägg till kommentar


 

biuquote
  • Kommentar
  • Live-förhandsvisning
Loading