Om webbplatsen | Kontakt

Kommersialisera föreningslivet ”light”

Dagens föreningsliv måste förändras för att vara attraktivt framöver. Det går inte längre att ha den gamla formella mötestekniken i föreningar som är uppbyggda på gemenskap och särskilda intressen. Under mina år i föreningslivet har det alltid dykt upp någon vän av ordning som hittat något löjligt formellt fel som saknar betydelse för verksamhetens bedrivande.

Den här typen ”Richard Rättrådig” väckte en viss beundran i början av min karriär. Nu har jag insett att de typerna som begär ordet på årsmötet för skitsaker, ja jag har nästan bara sett sådana inlägg, de är egentligen föreningslivets största dödgrävare. Det är inte många årsmöten där man hört någon ta upp en ideologisk fråga eller målinriktning och expandering av föreningen.

Vid en föreläsning fick jag senaste tidens trender när det gäller föreningsarbete. Egen vinning ligger mycket högt upp på skalan numera. Det handlar inte om att berika sig utan om mycket rimliga ersättningar. Det kan vara tillgång till gymutrustning, rabatter eller försäkringar mm. mm. För att klara ut verksamhet framöver tror jag att föreningarna i allt större omfattning måste kommersialiseras och förenklas när det gäller formalia. Föreningslivet är i samma branch som tjänstesektorn.

En förening står oftast på minst två och ibland tre ben och det är VÄRDEGEMENSKAP (inklusive gemenskap), FÖRMÅN, OPINION. I dagens samhälle så har förmånsbenet vuxit sig starkare vilket jag tycker är acceptabelt om det inte handlar om höga ersättningar. Man kan inte längre be folk i föreningar att jobba helt ideellt med några undantag och det är i sådana insamlingsorganisationer som t.ex. Röda Korset.

Lägg till kommentar


 

biuquote
  • Kommentar
  • Live-förhandsvisning
Loading